Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering van jouw nieuwbouwwoning wordt er een proces-verbaal van oplevering opgesteld. Wat houdt dit precies in en waar moet je aan denken? In deze blog leggen we je het uit!
Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering maak je een ronde door het huis samen met de aannemer (en eventueel een onafhankelijke bouwkundige). Wanneer je tijdens dit moment afwijkingen tegenkomt dan worden deze genoteerd in het proces-verbaal van oplevering. Na ondertekening van dit document accepteer je de woning, behalve de genoteerde opleverpunten. De aannemer gaat met het ondertekenen van dit document een verplichting aan om eventuele opleverpunten binnen drie maanden op te lossen.
Wat moet ik doen bij opleverpunten?
Tijdens de oplevering zijn er op het proces-verbaal van oplevering opleverpunten genoteerd. Veelvoorkomende opleverpunten zijn bijvoorbeeld spijker- en schroefgaten in kozijnen, slecht kitwerk, beschadigde ramen etc. etc.
Houd rekening met de volgende punten:
- De aannemer moet deze punten binnen drie maanden oplossen.
- Je mag 5% van de aanneemsom uitstellen. Deze laat je in deposito staan bij de notaris, na het oplossen van de opleverpunten maak je deze laatste 5% over.
- Binnen drie maanden niet opgelost? Dan moet je de notaris berichten dat de 5% langer in depot moet blijven staan.
- Herstelperiode: 3 maanden De gebreken in het proces-verbaal van oplevering moeten binnen drie maanden hersteld worden
- Onderhoudsperiode: 6 maanden Gebreken die binnen 6 maanden na oplevering opduiken moet de aannemer herstellen.
- Verborgen gebreken: 5,5 jaar Deze gebreken worden na oplevering ontdekt (bijvoorbeeld lekkage). De aannemer is hier 5 jaar na de onderhoudsperiode aansprakelijk voor.
- Ernstig gebreken: 20,5 jaar Je kan de aannemer na 5,5 jaar alleen aansprakelijk stellen voor zeer ernstige gebreken (bijvoorbeeld instorten).
Vragen? Neem gerust contact met ons op of boek een inspiratiesessie met een van onze adviseurs.
Deze blog is geschreven met de op dat moment beschikbare kennis en informatie van wet-en regelgeving.
Heb je nog vragen?
Stel ze gerust aan ons team van specialisten:
Lees ook:
Bestel De Grote Nieuwbouwgids
Tijdens de oplevering van jouw nieuwbouwwoning wordt er een proces-verbaal van oplevering opgesteld. Wat houdt dit precies in en waar moet je aan denken? In deze blog leggen we je het uit!
Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering maak je een ronde door het huis samen met de aannemer (en eventueel een onafhankelijke bouwkundige). Wanneer je tijdens dit moment afwijkingen tegenkomt dan worden deze genoteerd in het proces-verbaal van oplevering. Na ondertekening van dit document accepteer je de woning, behalve de genoteerde opleverpunten. De aannemer gaat met het ondertekenen van dit document een verplichting aan om eventuele opleverpunten binnen drie maanden op te lossen.
Wat moet ik doen bij opleverpunten?
Tijdens de oplevering zijn er op het proces-verbaal van oplevering opleverpunten genoteerd. Veelvoorkomende opleverpunten zijn bijvoorbeeld spijker- en schroefgaten in kozijnen, slecht kitwerk, beschadigde ramen etc. etc.
Houd rekening met de volgende punten:
- De aannemer moet deze punten binnen drie maanden oplossen.
- Je mag 5% van de aanneemsom uitstellen. Deze laat je in deposito staan bij de notaris, na het oplossen van de opleverpunten maak je deze laatste 5% over.
- Binnen drie maanden niet opgelost? Dan moet je de notaris berichten dat de 5% langer in depot moet blijven staan.
- Herstelperiode: 3 maanden De gebreken in het proces-verbaal van oplevering moeten binnen drie maanden hersteld worden
- Onderhoudsperiode: 6 maanden Gebreken die binnen 6 maanden na oplevering opduiken moet de aannemer herstellen.
- Verborgen gebreken: 5,5 jaar Deze gebreken worden na oplevering ontdekt (bijvoorbeeld lekkage). De aannemer is hier 5 jaar na de onderhoudsperiode aansprakelijk voor.
- Ernstig gebreken: 20,5 jaar Je kan de aannemer na 5,5 jaar alleen aansprakelijk stellen voor zeer ernstige gebreken (bijvoorbeeld instorten).
Vragen? Neem gerust contact met ons op of boek een inspiratiesessie met een van onze adviseurs.
Deze blog is geschreven met de op dat moment beschikbare kennis en informatie van wet-en regelgeving.
Heb je nog vragen?
Stel ze gerust aan ons team van specialisten: